وقتی معماری بستکی
مهاجرت کرد دوران اوج بستک در استان هرمزگان از روزگار صفویه با مرکزیت مذهبی آغاز شد و در زندیه به اقتدار سیاسی و حکومتی انجامید. رشد اقتصادی و تجاری در آغاز دوران قاجار، بر زایندگی فرهنگی این دیار تاثیری فراوان داشت و معماری بستک در بستر چنین جریان تاریخی و شرایط جغرافیایی و سیاسی، توانست فرصتی برای رشد و انسجام پیدا کند و معماران هوشمند این دیار نیز به نوعی در توسعه فرهنگی کرانه های خلیج فارس سهم بزرگی داشتند. به اعتقاد فراهانی، پژوهشگر و طراح ایرانی، سبک معماری بستکی در دل خود از تنوع شیوه ها برخوردار است و هریک از معماران بستکی هم سبک فردی و به اصطلاح امضای هنری خود را داشته اند که در این میان، چهار شاخه اصلی به وضوح قابل تفکیک است که یکی از این شیوه ها، سبک های محلی است. او توضیح می دهد:«این سبک، همزمان با تاثیرپذیری از شرایط مکانی، نگاهی باز و گسترده به همه شیوه های معماری ایرانی(پیش و پس از اسلام) دارد و در فرم ظاهری بناها و الگوهای بصری آنها می توان تنوع قابل توجهی از یافته های معماری ایران را به تناسب کاربری مشاهده کرد، مانند تنوع بی شمار قوس ها و مهم تر از همه قوس مشهور به قوس بستکی، که در دست معماران این منطقه، از تنوعی چشمگیر برخوردار شده و انواع آن را با مقیاس های گوناگون در اجزای مختلف بناها می توان دید. افزون بر این، انواع گنبدها در برکه ها و زیارت های مشایخ تا حیاط های مرکزی و نیمه مرکزی، نقوش تزئینی بسیار متنوع و شیشه های رنگی در برخی بناها مانند عمارت صولت و برخی خانه های بستکیه. اما ویژگی عمده این سبک، به فراخور شرایط محیطی و تاریخی منطقه، کیفیت التقاطی آن است و آن را می توان نمونه ای کمال یافته از سبک های التقاطی در معماری به شمار آورد. خارخاسک ...
ما را در سایت خارخاسک دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 1khar-khasak8 بازدید : 74 تاريخ : يکشنبه 7 اسفند 1401 ساعت: 0:23